Adelaide

26 maart 2015 - Adelaide, Australië

Adelaide
We zijn aangekomen in Adelaide. Wij zijn geen liefhebbers van de grote stad  Zoals bij alle grote steden valt het ook hier tegen om de auto op een parkeerplaats te krijgen. Deze zit onder in een kelder van het hotel en het vraagt nogal veel manoeuvreren om de auto zonder schade op de plek te krijgen.
Het was een lange rit naar Adelaide. We hadden gekozen voor de kustroute en dachten zo nog een groot deel van de oceaan te zien. Helaas.  De weg liep eerst twee uur door het binnenland en later langs een laag gedeelte waar normaal water in moet staan.  Zeg maar een beetje onze Waddenzee, maar dit gebied stond voor het grootste deel droog. En afstanden zijn lang in dit deel van Australië, erg lang. Vinden we ook een minpuntje van dit deel van de reis. Je zit uren in de auto zonder dat het landschap veranderd.
Dat was bij Apollo Bay wel anders . Hier zijn we dinsdagmorgen vertrokken.  Maar niet na eerst een lekke band te hebben verwisseld. Dit was nog wel een keer gepiept maar dan moet je nog even bellen met  Hertz om te vragen hoe we aan een nieuw reservewiel komen. Want je zult nog maar een band lek rijden en dan in een gebied dat we nog voor de boeg hebben. Na een paar telefoontjes en keuzemenu's verder waren we weer terug bij het eerste  nummer dat we gekozen hadden. Dan toch maar op weg.  De Great Ocean Road is prachtig.  Veel uitkijkpunten en geen entreegeld.  Want dat kunnen ze hier wel. Is er een bijzonder gebied dan vragen ze meteen 20 dollar om er naar toe te mogen. Wellicht is dit gebied langs de kust te groot.
De 12 apostelen heten de grote rotsen die voor de kust in de oceaan staan. In werkelijkheid zijn het er minder want er zijn al een paar rotsen door het water verzwolgen.  Hier weer veel toeristen en dan ook onze vrienden uit Japan!  Je herkent ze nu aan de selfie stick die ze allemaal meegenomen hebben. Dat is de rage van dit moment.  Er wordt geen foto gemaakt zonder dat ze zelf in beeld zijn.  Bij de ouderwetse selfie kreeg je natuurlijk bijna niets van de omgeving op de foto en stond alleen jouw hoofd op alle vakantiefoto's. Dan is de stick een handige oplossing. Helaas zagen we nu ook door fastfood fors gegroeide mensen die zelfs met een selfie stick geen  beeld van de omgeving meer kregen. Helaas. Als ze ons dan maar niet vragen om een foto te maken.

In Adelaide maken we de balans op van onze vier weken durende reis. Vijf grote steden, veel natuurreservaten en tig kleine dorpen. Daarvoor 1400 kilometer gereden in Tasmanie en 3000 in Australië.  En dat grotendeels over bochtige twee- baanswegen.
En natuurlijk nog eens 32.000 kilometer gevlogen.
De variatie tijdens deze reis was groot.Zo zit je op dinsdag in de wereldstad Dubai en een paar dagen later in de kantine van een motel in Swansea.   Het zijn dan ook de vele ervaringen die deze reis interessant maken. Elke dag en elk gebied is anders. En dat kun je thuis niet vaak zeggen aan het eind van een werkdag.

Je gaat deze reis ook vergelijken met de reis door Nieuw Zeeland.  Nieuw Zeeland  was gevarieerder en maakte meer indruk. Daarbij was Tasmanie wel mooier en anders dan we verwacht hadden. We hebben nog een boek gekocht over Tasmanie en dan zien we wat we nog gemist hebben. Australie was zoals verwacht. Daarbij was Sydney wel een positieve uitschieter.  Positief was ook de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de bevolking.  Met uitzondering van  Hertz in Sydney. ..maar dat was op maandagmorgen. Een tegenvaller was toch de grote afstand in Australië waardoor je erg lang in de auto zit op kilometers lange rechte stukken weg.  Wel leuk dat je dan halverwege zo'n weg in een dorpje aankomt uit de "Flying Doctors" waar je in een golfplaat gebouwtje  even koffie kunt drinken.
Morgenavond vliegen we van Adelaide naar Dubai en na een tussenstop van drie uur door naar Amsterdam.  Daar komen we op zaterdag aan om 13.00 uur. Dan nog een paar uur met de trein en tussen 17.00 en 18.00  uur terug in Tilligte.

Wat vergeten we niet...

Rijkdom in Dubai
National Park Cradle Mountain

Operahouse Sydney
Dode bomen in het landschap
High Trees in Mount Field
Apollo Bay en Great Ocean Road
De droogte in vele gebieden

Al met al een mooie reis. Nu gaan we plannen maken voor de volgende reis maar niet weer helemaal naar de andere kant van de wereld.