Canberra

17 maart 2015 - Canberra, Australië

Canberra
Vandaag van de Blue Mountains naar de hoofdstad van Australië,  Canberra.  Een rit van vele uren. De wegen zijn dan wel een stuk beter dan in Tasmanie maar de afstanden zijn ook vele keren langer. Het was dan ook al bijna vier uur toen we in Canberra aankwamen. Een mooie ruim opgezette stad maar daarom niet makkelijker om de weg te vinden.  Onze Tom Tom  deed het niet en dan vallen we terug op een kaart en ons richtingsgevoel.  Uiteindelijk vonden we het hotel in een buitenwijk van Canberra.
Over de reis valt niet veel te vertellen. Het landschap is uitgestrekt en droog. De droogte is dus niet alleen in Tasmanie. Langs de snelweg wel veel vestigingen van Mc Donalds. Dus kunnen we gewoon een koffie bestellen zonder dat ze eerst het recept op gaan schrijven.  Ook hier het systeem van bestellen en betalen aan de balie. Je krijgt een nummer en op een scherm zie je wanneer de bestelling gereed is.
Het is al half vijf als we op de kamer zitten maar we besluiten om toch maar even  naar het centrum van de stad te rijden. Zien we het gigantische parlement gebouw en maken snel een foto. Toch maar even naar toe rijden. We zien alleen een parkeerkelder met slagboom en besluiten dus maar door te rijden. Je kunt er wel helemaal omheen rijden. Komen we weer bij het parkeren aan en staan we ineens voor de slagboom van de parkeerkelder. Toch maar snel terug. Dat gaat echter niet want achter ons staan ook auto's. Eentje kan niet wachten op ons getreuzel en passeert ons.  Bij de slagboom drukt hij op een knop en er komt een kaartje uit. Ook maar eens proberen. Rijden we verder en staat er bij de slagboom dat je de eerste twee uur  hier vrij kunt parkeren. Wij de parkeergarage in en daar staat een groot bord  "public entry". Je mag dus doorlopen. Bovenaan de trap staan soldaten met automatische geweren gemoedelijk met elkaar te praten.  Ze laten ons gewoon doorlopen. We staan binnen en begrijpen dat het gebouw gewoon toegankelijk is voor toeristen!!! Nog wel even door een security check en  wij mogen dan door het hele gebouw lopen. We denken dat dit in Den Haag of Brussel zo maar niet kan. Het was best interessant. Stiekem foto's maken hoefde ook niet want er liepen veel toeristen met een toestel.  En wij maar denken dat  dat dit gebouw zwaar beveiligd en ontoegankelijk was.
Terug naar het hotel. In de buitenwijk van Canberra is niet veel te doen. Vandaag zien we maar als een tussenstop op weg naar de Snowy Mountains.